tisdag 18 november 2008

Första bloggεn


Då jag älskar att pilla med min eee, och att testa nya saker, kanske det kan vara till nytta även för andra, att ta del av mina erfarenheter och fynd. Ambitionen är att logga vad jag gör, hur jag gör, och vad jag hittar, som rör min Asus eee 900.
Datorn köptes på Ebay i juni, innan eee började säljas i Sverige.
Tur var väl det, då den 900 som till slut dök upp i Sverige, saknade den 4GB stora interna solid state-disk, som har bra läs/skrivhastighet. Inte heller hade jag varit speciellt glad åt en 701'a, då 900-modellens 8.9" skärm är det minsta jag kan tänka mig.
Hursomhelst; det första jag gjorde, var att installera XP till den lilla disken (4GB). Jag hade redan innan kommit fram till att den version av Xandros som är förinstallerat på εee inte var något för mig. (Den känslan har med tiden bara förstärkts; Inte mycket av de eventuella Linux-kunskaper man besitter kan tillämpas på
εee-Xandros - bara en sådan sak som att man inte frigör något diskutrymme när man avinstallerar ett program får mig att dra öronen åt mig!)
Till detta ändamål hade jag strippat en XP Home-installation med hjälp av nLite och lite guider från nätet. (se wiki.eeeuser.com)
Installationen gjordes från en USB-ansluten CD-läsare - att installera Windows från en USB-pinne går, men komplicerar tillvaron alldeles för mycket.
När XP väl var på plats, installerade jag Xubuntu 8.04 till den större, slöare 16GB solid state-disken. Att ta det i den ordningen säger inget om mina operativsystemspreferenser - det är bara så, att Windows i alla lägen tror sig vara ensam herre på täppan, och gör alla tidigare installerade operativsystem oåtkomliga, medan Linux-installationer alltid kollar igenom datorn efter andra operativ, och inkluderar dem i startmenyn. Därför: XP först, andra operativ sedan, om du vill kunna använda flera operativ. Att XP fick den snabbare disken beror på att Windows funkar "så där" från den långsammare disken, medan Linux inte har några problem alls med dess påstådda slöhet.
Sedan ett par veckor tillbaks har jag helt avinstallerat XP, och uppgraderat Xubuntu till 8.10. En kanadensare som går under namnet adamm kompilerar skräddarsydda εee-kärnor för Ubuntu - Byter man bara ut std Ubuntu-kärnan mot adamm's, fungerar std Ubuntu/Xubuntu/... helt perfekt på
εee (se www.array.org). Standardinstallationen har problem med trådlöst nätverk, kamera, ljud mm (även om de går att lösa med egenkompilerade moduler).
De hårdvaruoperationer jag gjort, inskränker sig till att byta LCD, då jag på något sätt lyckats spräcka den. Nu har jag köpt till en väska med bättre stoppning, som förhoppningsvis ska skydda εee'n bättre.
När jag ändå plockade isär datorn, hade jag planer på att löda in lite tillbehör som annars får anslutas i någon av de 3 USB-portarna, så som BlueTooth-dongle, trådlös mus-mottagare mm, men när jag såg hur bedrövligt smått och pilligt allt var inuti, insåg jag raskt att mina lödkunskaper med största sannolikhet skulle ställa till med större skada än nytta.








Bättre stoppad väska från NetOnNet

Inga kommentarer: