måndag 24 november 2008

Internet är min hårddisk


I min ständigt pågående kamp att minimera antalet installerade applikationer, har jag bestämt mig för att inte ha något Office-paket eller epost-klient installerad i min εee. Och jag börjar allvarligt ifrågasätta behovet för någon dator.
I Linux-land är Open Office det självklara valet, men då det skulle innebära en nedladdning av 59(!) nya paket, 159 MB totalt, och 476 MB beslagtaget hårddiskutrymme - Nä, tack! Att köra MS Office (minst lika stort) under Wine (ett "hjälpprogram" för att kunna köra Windows-program på Linux-datorer) känns ännu mer avlägset.
Alternativet är Google Docs. Inte nog med att det stödjer allt jag vill göra i ett "Office"-program - Att dela dokument ingår liksom i konceptet. Och inte skriver man väl dokument eller gör presentationer bara för att titta på själv? Hur många Word-dokument har man inte mailat runt till sina kollegor och vänner? Bara för att inse att de har en äldre version av Office än du, så du får spara om i ett äldre format, och maila dem igen, och...
Googles version av "Powerpoint" innehåller t.o.m. on line-presentation, där man kan bjuda in åskådare och låta dem se presentationen på sina skärmar när du kör den. Perfekt när man sitter i telefonkonferens.
Men om man inte har Internet-förbindelse då? Tja, som jag tidigare sagt, är en dator utan Internet rätt värdelös, men även på den punkten finns det en lösning; Google Gears. Med Gears kan man synkronisera med Google Docs, skapa och redigera dokument off line, och göra allt man vill, precis som om man var uppkopplad. Du får till och med en skrivbordsikon för att starta Google Docs på köpet. I princip ingen skillnad alls mot att jobba i MS Office eller Open Office.
Som grädde på moset, har du alltid backup på dina dokument om olyckan (i form av hårddisk-krasch, laptop-tjuv eller annat obehagligt) skulle vara framme.
Så - Varför betala 1.200:- och en massa hårddiskutrymme (eller 0:- men fortfarande en massa hårddiskutrymme) för något som behöver kosta varken det ena eller andra? Förklara för mig!
...och e-post ska vi inte tala om - Alla e-postkonton (och det är några stycken!) jag har, är försedda med webbgränssnitt. Att proppa sin dator full med gammal data (det må vara dokument, epost eller annat) är en paradigm vars tid är ute.

Inga kommentarer: