tisdag 25 november 2008

More is less


Läser till min stora förtrytelse att Asus Norden ska sluta saluföra εee med Linux förinstallerat. (Läs artikeln här) Man anför att majoriteten ändå väljer att få Windows förinstallerat, och att den stora mängd εee-modeller som finns omöjliggör lagerhållningen av dem med båda operativsystemen. Och visst kan man förstå agerandet; Asus har skjutit sig själv i foten. I dagsläget finns det inte mindre än 19(!) olika modeller av εee på marknaden och att lagerhålla alla dessa i två olika varianter (speciellt om den ena säljer avsevärt bättre än den andra) är förståss ekonomiskt oförsvarbart. Asus val av Xandros har ju också visat sig vara rätt tveksamt - Inte den största aktören på Linux-fronten, och ett operativ som visat sig vara svårt att anpassa och "tweaka", något som annars är en av Linux stora styrkor (förutom att vara resurssnålt, stabilt och virus-immunt). Asus råd till de som vill ha en Linux-εee, är att köpa från utlandet, eller "det bästa är ju att de köper en XP-maskin och installerar Linux själva". Så bra! Jag får alltså betala för en XP-licens som jag sedan bara slänger bort?
Är det inte dags för hårdvaruleverantörerna att åtminstone erbjuda operativsystemslösa maskiner för oss som inte vill göda Microsoft i onödan? Jag skulle till och med kunna tänka mig att vänta en vecka extra på att få datorn levererad utan OS. Med tanke på hur nedlusat med craplets bärbara datorer med XP/Vista brukar vara, skulle jag kunna tänka mig att inte ens få den billigare, bara för att slippa dyngan.

Inga kommentarer: