onsdag 26 november 2008

Riktiga programmerare behöver bara vi

Jag hade tänkt lära mig Python, då det verkar vara ett trevligt programmeringsspråk, som fungerar för i princip alla Linux-smaker, och även går att köra på Windows-burkar. Visst hävdar jag gärna att en riktig programmerare klarar sig med en texteditor och eventuellt en kompilator, men ett IDE är alltid trevligt, speciellt när man är nybörjare på ett språk. Ett IDE i min smak bör innehålla hjälp med syntaxen, integrerad formuläreditor (om du vill göra program med användargränssnitt) och "auto-komplettering". IDLE heter Pythons IDE - men hallå! Det tillför i princip ingenting utöver vad jag kan göra med en texteditor och terminalfönstret.
Jag är antagligen bortskämd med Microsofts strålande utvecklingsmiljö Visual Studio (där jag tillbringar största delen av mitt yrkesverksamma liv). Att jag hissar något från MS tillhör ovanligheterna, så här är det allvar. Om IDLE är något att gå efter, är jag mäkta imponerad över att det alls blir några program skrivna för Linux! Nu skrivs det ju faktiskt massor med program för Linux - så antingen har jag hittat ett väldigt dåligt exempel på IDE, eller så lever de flesta Linux-utvecklare efter min devis att en texteditor och kompilator är det enda som behövs. Jag undrar hur det skulle se ut om det fanns någon motsvarighet till Visual Studio i Linux-land?

Inga kommentarer: