torsdag 20 november 2008

Skype och verktygslådor


Tänkte installera Skype igår, då jag okarakteristiskt sent kommit fram till att det kan vara bra att ha. Laddade ner Debian-paketet (som enligt uppgift skulle fungera fint även till Ubuntu 8.10) och öppnade paketet med installationshanteraren. Kollade vad som behövdes mer, förutom själva Skype, och ser till min förskräckelse att inte mindre än 11 ytterligare paket skulle hämtas och installeras - Skype är skrivet för qt, och jag kör GTK!
För den oinvigde, är qt och GTK olika "tool kits", dvs knappar, textrutor med mera - alla små saker som ingår i ett grafiskt användargränssnitt.
qt är det tool kit som används av skrivbordsmiljön KDE, medan GTK används av Gnome.
Jag har alltid hållit mig till Gnome/GTK, och har för avsikt att fortsätta med det. Testade en gång i världen KDE, men återvände raskt till Gnome - det känns lite mera Linux, helt enkelt. För KDE-utvecklarna tycks Windows vara ledstjärnan vad gäller hur en skrivbordsmiljö ska se ut. Innovativt? Knappast. Kör jag Linux, vill jag att det ska märkas. Jag har inte valt Linux för att det är ett gratis operativsystem - Jag har valt det för att jag tycker det är bättre än Windows. Väljer jag en Porsche vill jag att den ska se ut som en Porsche, och inte som en Volvo.
Nåväl - Det blev inget Skype för mig. Jag vägrar att installera ett komplett nytt tool kit bara för att ett enskilt program använder det. Den dagen de (eller någon annan) pillat ihop en version för GTK, provar jag gärna igen, men så länge de envisas med qt, kan jag avstå. Med tanke på att Skype inte är Open Source, är jag rädd att jag får vänta.

(Den uppmärksamme läsaren ser att jag inte använder Gnome Desktop, utan kör(de) xfce, och numera lxde, men även dessa använder sig av GTK).

Inga kommentarer: