fredag 5 juni 2009

Åtεeerställ!


Jag har inte kunnat släppa tanken på att få testa Windows 7 på min εee. Då jag funnit det stört omöjligt att installera Windows på något annat än fasta "hårddiskar", beslutade jag mig för att riskera min trogna Linux-installation. Jag tog en backup på båda de inbyggda diskarna, totalt 20 GB, med CloneZilla, ett strålande enkelt och gratis backupverktyg. Backupen vägde in på ca 4 GB och rymdes med massor med plats över på mitt 16 GB SDHC-kort.
En Windows7-installation jag lättat upp med vLite (för att den slutliga installationen inte ska innehålla en massa saker jag aldrig kommer att använda) och lagt på en USB-hårddisk (jag följde denna guide) startades, och jag tog bort alla partitioner på båda diskarna, och formatterade dem i NTFS som en inledande del av Windows-installationen.
Allt tycktes gå bra, ända till slutfasen av installationen, men då klagades det plötsligt på att setup inte kunde hitta någon DLL den tyckte sig behöva, och tvingade mig till omstart av datorn, varpå setup startade igen, konstaterade att "Windows går inte att installera på denna hårdvara - starta om" och skulle säkert hålla på så fortfarande, om jag inte stängt av datorn. Antagligen hade jag varit lite överentusiastisk när jag använde vLite och tagit bort någon väsentlig del av operativet.
Hursomhelst - även om jag (lite okaraktäristiskt) använt CloneZilla för backup tidigare, har jag aldrig återställt någon backup - Det har liksom aldrig behövts. Men nu var det dags. Till min stora glädje var εee tillbaks på exakt det läge den befann sig i när jag tog backupen, och alla spår efter mitt åter igen misslyckade Windows-experiment bortblåsta. Rena tidsmaskinen, och oändligt mycket bättre än Windows "återställning" som aldrig lyckats lösa något problem på någon av hemmets Vista-maskiner. Puh - det var lite nervöst där ett tag, det måste jag tillstå. Å andra sidan vet jag nu att så länge jag har backup-filerna i behåll, tar det inte mer än 15 minuter att vara tillbaks i min trygga Linuxεee-värld, vad jag än får för mig att göra med εee.

Inga kommentarer: