lördag 6 juni 2009

Windows Sεeeven Rεeevisited

Så har jag äntligen(?) lyckats installera Windows 7 på min εee 900 - med en lite mindre hårdbantad installation (preset för vLite hämtade jag här, och aktiverade svenska) dök inte problemet vid förra försöket upp, utan installationen flöt på utan problem.
Första intrycken:
  • Bootar rätt snabbt - Min Linux-installation startar på ca 30 sekunder fram till login-prompt, och W7 är inte mycket långsammare. Sedan är skillnaden markant - LXDE (min Linux-desktop) tar bara ett par sekunder från det att jag loggat in, till den är uppe och användbar. Windows tar god tid på sig även efter inloggningsprompten är passerad.
  • Tar rejält med hårddiskutrymme! Min 4GB C-disk har bara 544 MB ledigt, och då har jag flyttat "program files" och dokument till D-disken. Något säger mig att jag kommer att vara helt utan utrymme inom en inte allt för avlägsen framtid. Dag 2 av användande hade de 544 lediga megabajten för övrigt krympt med 200. Fortsätter det i denna takt är W7s livslängd 3-4 dagar...
  • Snärtigt och följsamt. Google Chrome är rena raketen även i Windows också - ännu snabbare än i Linux.
  • Grafik-drivrutinerna i W7 hanterade inte grafiken korrekt. Drivisar fick hämtas hos Intel, och installeras i Vista-kompatibelt läge - sedan funkade 1024x600-upplösningen fint.
  • Funktionstangenterna fungerar inte - lär ska fungera det bara man installerar ASUS ACPI-drivisar.
Totalt sett är jag motvilligt imponerad av Windows 7 - Det är det bästa operativsystem som kommit från Redmond på mången god dag. Att det snurrar på som det gör på med dagens mått mätt synnerligen medioker hårdvara är inget annat än imponerande. Fast - hade W7 varit lika illa som Vista, hade nog Microsoft hamnat i en riktig förtroende-kris. Det finns helt enkelt inte utrymme för ett fiasko till.
Kort sagt - jag gillar verkligen det jag ser, men känner mig som om jag medvetet gått in på en bordell (a.k.a. "torsk") - Ögongodis, trevligt, rysch och pysch - men jag anar något lömskt under den polerade ytan, och att det finns ett pris att betala...

Inga kommentarer: