måndag 25 maj 2009

Äntligεeen Chromεee!


Jag är väldigt enögt fan av det mesta Google gör. Väl medveten om att allt gratisgodis de bjussar på inte är så gratis i slutändan, utan på något fördolt sätt bara syftar till att göra jätten ännu större och rikare (och blir någon rikare måste ju, i en värld av ändliga resurser, någon annan bli fattigare - jag?), kan jag ändå inte göra annat än att slicka i mig.
Avundsjukt har jag sneglat på Googles webbläsare Chrome, som bara funnits till Windows. Men nu har det dykt upp en, om än långt ifrån färdig, så i alla fall körbar, version för Ubuntu. För att vara riktigt korrekt, är detta inte Google Chrome, utan Chromium, ett Open Source-projekt som Google Chrome bygger på. Strunt samma - Har precis testat den, och i jämförelse med Firefox, som är min vanliga webbläsare, är Chromium rena räsern. Ungefär en Subaru Impreza i jämförelse med en Volvo 740.
Mycket fattas som sagt ännu, t.ex. plugin-stöd (ingen Flash/Youtube med andra ord) men farten och följsamheten (hittar ingen bättre svensk översättning till responsiveness) gör att Firefox kommer att få flytta på sig. Instruktioner om hur du installerar Chromium hittar du här: http://bit.ly/H7EQ

Om någon undrar hur det gick med min Windows 7-installation, kan jag bara meddela att det gick åt skogen. Ett par skrotade virtuella Windows 7-installationer, flera omformatterade USB-hårddiskar och många svavelosande uttryck senare kan jag bara konstatera: Det funkar inte. Tack för denna gång, Microsoft. Vi ses kanske någon gång nästa årtionde?

Inga kommentarer: