onsdag 19 november 2008

Haiku

Stillhet -
plommonblom
faller på koton

Men i det här fallet är det ett nytt operativ-system, inspirerat av BeOS. Läste i forum.eeeuser.com, att någon fått det att snurra på sin εee 901a, och var tvungen att prova själv.
Laddade ner en image och förde över till ett SD-kort, som jag bootade från, enligt dessa instruktioner. Inte alldeles framgångsrikt, då systemet visserligen bootar, men vid lite slumpmässiga tillfällen under start av desktop-miljön, krashar alltid hela rasket, och jag välkomnas till kernel debug-läge. Synd, då det verkar vara ett lovande projekt, väl anpassat att köras på klenare hårdvara (som jag får erkänna att εee ändå är). Även om man skulle få Haiku att starta fullt, är det trots allt i dagsläget rätt begränsat, då inget stöd för (εee-modellen av) nätverkskort, varken wlan eller vanligt ethernet, finns. Och i min bok, är en dator utan Internet ingen dator alls, för att parafrasera Sun's devis The network is the computer.
Jag kommer dock spänt att följa utvecklingen av Haiku framöver.

Inga kommentarer: