onsdag 25 november 2009

Det fungεeerar!

En vänlig själ vid "namn" Hexxeh (palindrom!) har tankat hem den nyligen Open Source-ade källkoden till Chromium OS, som om ca ett år kommer att finnas förinstallerat på NetBooks under namnet Google Chrome OS, och kompilerat den. Du hittar en torrent-länk till USB-versionen här: http://carbon.hexxeh.net/chromiumos
Givet tid och lust, ska jag nog göra ett försök själv, för det verkar inte allt för svårt, och det finns utmärkta guider för hur man går till väga för att bygga sin egen Chromium OS på http://www.chromium.org/chromium-os/building-chromium-os
Nu har jag testat det på min εee, och till min stora förtjusning fungerar det utmärkt! Jag menar - För dem som tittade på Googles presentation för knappt en vecka sedan är det inga överaskningar. Jo, att det fungerar överaskade. Google pratade ju om speciella hårdvarukrav för Chrome OS, men uppenbarligen uppfyller eee 900 (och därmed även 700/701) de kraven.
Det som inte överaskar är att det man ser av Chrome OS kan man se på vilken dator som helst. Starta bara Chrome Web Browser och maximera fönstret. Enda som skiljer OS från webbläsare är "applikationsfliken" som egentligen inte är annat än en speciell genvägsflik, och lite ikoner i övre högra hörnet för batteri- och nätverksstatus.
Eftersom man loggar in i datorn med sitt Google-konto, måste man ha nätverksåtkomst. Första gången kan detta vara svårt (omöjligt!) om man bara har wifi, så jag fick rota fram routern hemma, plugga i en nätverkskabel (så "förra årtusendet" det kändes!) och logga in första gången. Väl inloggad kunde jag ange att jag skulle ansluta via wifi istället, och ange lösenordet för mitt wlan. Detta kommer datorn sedan ihåg, så den här manövern måste bara till första gången du startar Chromium OS. Uppstartstiden var inte så där fantastisk - 14-15 sekunder; ca dubbelt så lång tid som när Google visade upp systemet. Nu körde jag i och för sig från ett förhållandevis slött klass-2 SD-kort på 4 GB, så det finns potential för att det kommer att gå snabbare när jag väl installerat Chromium OS på den interna Solid State-disken framöver.
Jag skulle vilja att min mamma hade en dator hemma, så vi lättare skulle kunna hålla kontakten. Med Chrome OS är det inte längre en utopi. Det finns helt enkelt inte möjlighet för användaren att göra fel. Vad kan man egentligen ställa till med, utrustad med bara en webbläsare?

Inga kommentarer: