måndag 16 november 2009

Dεeebian

Till slut, efter 7 sorger och 3 dagars försök, blev det en Debian-installation. Tillbaks till Gnome desktop och Nautilus. De problem jag hade med installationen var att jag karakteristiskt nog valde Testing, med tanken att "då får man nog kul uppdateringar innan andra". Fel. Man får kanske se saker innan de är stabila, men man får också en del saker som helt enkelt inte fungerar. GRUB funkade inte. LILO fick bli nödlösningen. Inloggning funkade inte. Först trodde jag att jag stavat fel när jag angav användarnamn och lösenord och gjorde om hela installationen; en procedur som tar åtskilliga timmar, då allt hämtas över nätet under installationen. Men efter ett par försök gav jag upp. Jag hade rätt, och Debian fel. Linux utan att kunna logga in är rätt meningslöst. Till slut fungerade dock allt sedan jag valt Stable istället för Testing.
Så nu snurrar en rätt standard Debian-installation på min εee, och gör det med den äran.
Vill du installera Debian på din εee, hittar du uttömmande instruktioner här.

Inga kommentarer: