måndag 18 maj 2009

Windows Sεee7en

Windows 7 (Fantasifullt namn - men Microsoft vill väl vara säkra på att man tror att det är något helt annat än Vista) har ju nu släppts i Release Candidate-version. I familjen har beta-versionen körts ett bra tag på en bärbar HP med oväntat gott resultat - mycket bättre än det förinstallerade Vista. Jag är lite sugen på att testa 7 på min εee - Det ska ju vara så fantastiskt optimerat och resurssnålt att det nästan kan köras på min miniräknare från gymnasietiden - men jag vill absolut inte göra våld på min Linux-installation. Tanken var (och är fortfarande) att installera på ett SDHC-kort eller USB-minne eller USB-ansluten hårddisk, men Microsoft vägrar fortfarande att låta detta göras - Windows kan fortfarande bara installeras till fasta hårddiskar, och därmed basta!
Jag är tydligen inte ensam om denna tanke - Google kryllar av länkar till forum-frågor om hur man installerar Windows XP/Vista/7 på en USB-disk - som i 9 fall av tio besvaras med en utförlig beskrivning av hur man installerar Windows från en USB-HDD/USB-minne! Är folk inte läskunniga?
Nåväl - har hittat ett par metoder som verkar lovande, Återkommer i ämnet!
Men snälla Microsoft - Varför gör ni detta så "omöjligt"? Linux har "alltid" kunnat installeras till näst intill vilken typ av skrivbart media som helst.

Inga kommentarer: