måndag 2 februari 2009

εee + Android=sant!


Har just installerat utvecklingspaketet för Google Android på min εee! Inte helt lätt, men efter ett par tre försök gick det vägen.
Fälla 1: Den version av Eclipse som finns i Ubuntus repository är en för gammal version; 3.2. Det krävs minst 3.4, gärna 3.6 för att det ska fungera.
Fälla 2: Den senaste versionen av Eclipse IDE for Java Developers fungerar, men måste packas upp till /usr/lib vilket inte framgick (eller så läste jag inte så långt).
Fälla 3: Jag lyckades aldrig installera Android-plugin till Eclipse på det riktiga sättet, utan fick hämta hem det som zip-arkiv, och installera det därifrån.
Hur man installerar Eclipse fanns rätt utförligt beskrivet på gphone.org.hk. Där får man utvecklingspaketet för iPhone "på köpet", men vill man inte ha det, är det bara att hoppa över de bitar som handlar om att få iPhone-utvecklingspaketet på plats. (Dessutom berör första delen av guiden hur man installerar Ubuntu på en virtuell maskin - Hoppa över om du redan har Ubuntu installerat (virtuellt eller "på riktigt"))
Som en generell not: Så här fungerar det i Linux-världen. Man måste nästan alltid läsa 3-4 olika guider, sålla bort det som inte är relevant, slå samman det som är kvar, läsa några tips och tricks - och sedan kanske man lyckas. Å andra sidan - Lyckas man inte installera ett utvecklingspaket, är sannolikheten för att man ska lyckas skriva ett program ännu mindre, så...
Tillsammans med info från Googles officiella sida gick det till slut, och jag lyckades starta min första applikation - En exempelfil från Android SDK.
Android-emulatorn är dess värre riktigt slö att använda - Jag trodde första gångerna att den hängt sig, men efter en stund (det tar extra lång tid för den att starta första gången, eftersom den bygger en filstruktur på det virtuella SD-kort Google-telefonemulatorn använder som lagringsutrymme) hoppar den igång, och "telefonen" är användbar, men inte mycket mer. Om din programmeringsstil är som min, dvs koda, testa, rätta, testa, koda, testa, rätta... i snabb takt, får du ha riktigt gott tålamod.
Men - I knipa går det, och nu gäller det bara att komma på ideer till coola applikationer!

Inga kommentarer: