onsdag 17 december 2008

Sväva på ett moln (vill du följa med?)


Här är något nytt spännade att se fram emot: gOS Cloud! gOS (Good OS) har gjort några versioner av sitt operativsystem baserat på Ubuntu, men med en del saker tillagda, företrädesvis Google Gadgets.
Största framgången är väl att gOS är förinstallerat på viss(a?) NetBooks, t.ex Everex. Kanske inte så spännade, då det som sagt i grund och botten "bara" är Ubuntu 8.04 med lite lull-lull till. Nu håller de på med gOS Cloud, och det är betydligt mera spännade! Forfarande byggt på Linux, men istället för att du får en normal desktop-miljö, startas bara en webbläsare (som ser misstänkt likt Google Chrome ut). Från webbläsaren har du tillgång till vissa applikationer man vanligtvis har från den vanliga desktopen, t.ex Skype, mediaspelare, volymkontroll och batterimätare.
Därtill finns en tool bar, med de vanligaste webapplikationerna som GMail, Google docs, Blogger, YouTube mm.
Så vad är vitsen då? Jo, gOS Cloud startar blixtsnabbt, ca 5 sekunder, och stänger ner ännu snabbare - under 1 sekund. Normalt sett använder jag ändå bara olika Internet-funktioner med hjälp av min eee, så gOS Cloud skulle passa mig utmärkt. Vill jag göra något annat (icke Internet-relaterat) finns det en knapp, som låter mig gå ur gOS Cloud och starta mitt vanliga operativsystem (annan Linux, XP eller Vista exempelvis) istället.
Liknande försök har tidigare gjorts med "minioperativ" (SplashTop) som startas snabbt medan ditt riktiga operativsystem startas i bakgrunden, men det har varit knutet till vissa moderkort och hårdvara. gOS Cloud verkar kunna bli "SplashTop" för alla.

Inga kommentarer: