torsdag 11 december 2008

Snålheten bedrar visheten


Så många tycks spendera så mycket tid och kraft på att föra över installations-skivor (CD och DVD) till USB-minnen för att installera operativsystem och annat på sina CD/DVD-läsarlösa εee-datorer. Uppenbarligen är den övnigen väldigt svår för många, att döma av mängden frågor i ämnet.
Och ändå är detta bara en liten detalj i det Stora Äventyret att installera ett nytt operativsystem.
Jag brukar alltid rekommendera en extern USB-ansluten CD/DVD-läsare, för att så smärtfritt som möjligt komma över den häcken.
Jag menar - Varför spendera dagar på att lösa ett problem en investering på knappt 500:- löser? Om man inte har väldigt mycket mera tid än pengar förståss.
Linux-installationsskivor är oftast lätta att föra över till USB-minnen - unetbootin eller PenDriveLinux är enkla verktyg, men som antytts - det går väldigt lätt att göra fel även med dem.
Värre är det med Windows. Jag har sett en guide med vars hjälp man påstås kunna skapa en USB-pinne man kan installera XP från, men det verkar alldeles för invecklat för min smak.
Själv inhandlade jag en USB till SATA/IDE-adapter (249:- på NetOnNet) som jag kopplade till en gammal CD-läsare som legat och skräpat i några år bland andra övergivna datorkomponenter tiden sprungit ifrån. Snabbt och smärtfritt.

Inga kommentarer: